English

Nieuws

EXPO PITTE 'MARCELLE...

OPGELET: VERLENGD TOT EN MET 10 juni 2017!

Expo: eric vande Pitte 'Marcelle tient sa feuille de la main gauche.'

Van 6 mei tot en met 27 mei 2017

Recente tekeningen op papier 2015 - 2017

Het oeuvre van eric vande Pitte heeft alles te maken met zijn kindertijd.
Volgens hem, de belangrijkste en meest intense periode uit zijn leven.
Als onzeker en angstig kind ontdekte hij de rust en de schoonheid van de beeldende kunst in de Kunstafdeling van de
plaatselijke bibliotheek. Kunstboeken waren in de jaren `50 vooral Franstalig, een taal die hij als kind nog niet
begreep. Hij veronderstelde dat het Frans de taal van de kunst was.
Om deze te kunnen begrijpen was hij een enthousiaste leerling tijdens de lessen Frans.
Het leerboekje Frans was op elke bladzijde mooi geïllustreerd.
Met de eenvoudige zinnetjes en de tekeningen van de dagelijkse belevenissen van de jongen Paul en het meisje
Marcelle leerde hij de taal.
Later als kunstenaar leek het hem dan ook vanzelfsprekend om Franstalige titels aan zijn werken te geven.
Hij ging zich vereenzelvigen met zowel Paul als met Marcelle.
Deze 2 personages zijn ondertussen belangrijk geworden in zijn werken.
Paul is een introverte observator en twijfelaar, Marcelle een extraverte durfal.
Uiteraard is zijn kindertijd al lang voorbij. Dat laat hij expliciet zien met het gebruik van papier dat verkleurd is, dat
sporen van de tijd toont, en allerhande littekens heeft.
Het papier waarop getekend wordt, laat hij eerst dagen en of weken in zijn tuin „rijpen”, tot het verkleurt door regen
en zon. Aspergeschillen, geroosterde cichoreikorrels en tuinafval verkleuren het papier en geven het een rijke patine.
Voor de kunstenaar is niet de afbeelding het kunstwerk geworden, maar het vel papier samen met de tekening er op.
Hij ziet het als een object.
eric vande Pitte neemt als kunstenaar geen maatschappelijke positie in.
Pitte toont zijn kinderlijke angsten en onzekerheden maar vooral zijn grote verwondering voor de wereld van de jaren
50-60, waarin optimisme en enthousiasme hoogtij vierden. Voor iedereen was een mooie toekomst weggelegd.
Een bezoek als 8-jarige aan de expo 58 was een hoogtepunt.
De kunstenaar tekent meestal met één soort potlood, een indigoblauw.
Zijn tekenstijl is ook verwant aan het vrolijke enthousiaste gekrabbel van een kindertekening.
Deze werken kan je bekijken als teruggevonden documenten uit zijn kindertijd, met de evidente
papierverkleuringen en de kreuken.
Ze worden opengevouwen ( letterlijk ), gefixeerd en opgehangen of ingekaderd.
eric vande Pitte signeert met PITTE, zijn roepnaam als kind.

>> Meer Informatie

EXPO ABSTRACT BELGIë

Van 18 maart tot en met 8 april vindt u bij Galerie ArtoDomo een selectie met originele werken van belangrijke vertegenwoordigers uit de Belgische abstracte schilderkunst.

Werk van volgende kunstenaars komt aan bod: Amedee Cortier, Raoul De Keyser, Gilbert De Cock, Gilbert Swimberghe, Jean Milo, Jean Rets, Dan Van Severen, Pol Mara, Guy Baekelmans, Guillaume Vandenborre, Françis Olin, Andre Goffin, Jean Dubois, Hilde Van Sumere,...

Open op vrijdag en zaterdagnamiddag van 14h tot 18h

Datum

18 maart tot 8 april

>> Meer Informatie

EXPO KURT PEISER (1887-1962) 'SCHILDER VAN HET VOL

Van 11 februari tot 4 maart vindt u bij Galerie ArtoDomo een selectie met originele werken van Kurt Peiser.

Open op vrijdag en zaterdagnamiddag van 14h tot 18h.

'De kunstenaar schildert met bitterheid taferelen die de kijker aanvreten. Werken waarin de scheppende passie even ontroerend is als haar intensiteit, kostbaar en waar, pijnlijk en getormenteerd.' (Robert de Bendère-1922)

Datum

11 februari tot 4 maart

>> Meer Informatie

EXPO - ANTHROPOCENE - DIEDERIK BOYEN

Vernissage: 3 december - Welkom van 14 tot 18u.
Woensdag tot zaterdag van 14 tot 18u (zondag, maandag en dinsdag enkel op afspraak).

Met verbijstering en afschuw kijk ik naar het ontsporen van onze soort; onze omgangsvormen naar elkaar toe en het teweeg brengen van structurele of onomkeerbare wijzigingen van het globale ecosysteem." - Diederik Boyen

Datum

3 december tot 30 december

>> Meer Informatie

EXPO DIEDERIK BOYEN

EXPO DIEDERIK BOYEN - END OF THE LINE

Openingsweekend: 1,2,3 mei welkom van 14 tot 18u
Vanaf 5 mei t.e.m. 31 mei alle dagen open (zondag en maandag enkel op afspraak) van 14 tot 18u

Datum

1 mei tot 31 mei

>> Meer Informatie

DIEDERIK BOYEN IN HET MUSEUM DR. GUISLAIN...

Pleisterplekken. Jeugdinstellingen tussen romantiek en trauma

22 november 2014 tot 15 februari 2015

Op 22 november opent het Museum Dr. Guislain Pleisterplekken. Jeugdinstellingen, tussen romantiek en trauma, een tentoonstelling die aandacht heeft voor de ontwikkelingen binnen de geschiedenis van de jeugdzorg, van het optimisme over de instelling als pedagogische oplossing tot de recente gevoeligheid voor kwetsende praktijken. Jeugdinrichtingen voorzien in zorg en bescherming, maar kunnen ook wonden nalaten. Worden kinderen er grootgebracht of net kleingehouden?


Op dinsdag 22 april 2014 bood het Vlaams Parlement zijn publieke excuses aan aan de slachtoffers van geweld en misbruik in Vlaamse jeugd- en onderwijsinstellingen. De slachtoffers van dit ‘historisch misbruik’ vonden gehoor. Een expertenpanel maakte in opdracht van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen een onderzoeksrapport met als titel ‘Ondubbelzinnig kiezen voor erkenning’. Het rapport stelde dat het Museum Dr. Guislain een geschikte plaats zou zijn voor een tentoonstelling over dit thema in zijn historische context. Pleisterplekken. Jeugdinstellingen, tussen romantiek en trauma nestelt zich in dit actueel en levendig debat en wil de vele vragen rond jeugdzorg visueel intensifiëren.


De tentoonstelling start met het romantisch en optimistisch beeld van kinderen in gezinsverband. Onbekommerd, liefdevol, een warm nest: het klassieke gezin wordt getoond als de ideale omgeving om in op te groeien. Maar wat als dat gezin helemaal niet beantwoordt aan de verwachtingen die de samenleving eraan stelt? Wat als de minderjarige zelf voor problemen zorgt?


Vanaf het begin van de 20ste eeuw is er een toenemende ongerustheid over risicokinderen, zoals kinderen met een zwakke gezondheid, ‘jonge boefjes’ of weeskinderen. In de samenleving groeit het ‘verlangen naar opvoeding’. De wet op kinderbescherming (1912) maakt interventies door de overheid mogelijk. Gezinsvervangende instellingen zijn een uiting van het geloof in bescherming door disciplinering. Een ‘ideaal’ kind is fysiek en mentaal gezond, maar ook aangepast aan de maatschappelijke normen. Kinderen die van de norm afwijken worden geobserveerd, geëtiketteerd en tenslotte ‘verbeterd’. De inspanningen van ouders, maatschappelijk werkers, jeugdrechters, artsen en opvoeders gebeuren steeds ‘in het belang van het kind’. Maar wat betekent dit precies? Om welk belang gaat het? En wat vindt het kind zelf?


Vanaf de jaren 1960 wordt het optimistische geloof in de instelling ontmanteld. Een brede tegen-culturele beweging neemt de idee van maakbaarheid door disciplinering op de korrel. Psychiatrische instellingen, gevangenissen, maar ook de bijzondere jeugdzorg komen in het vizier. Het protest richt zich tegen ‘institutioneel’ en ander geweld en misbruik. De acties zorgen voor een ommekeer in het welzijnslandschap. Concrete verhalen en schandalen leiden tot de organisatie van marsen, actiegroepen en andere verzetsvormen. Er groeit een collectieve gevoeligheid waarin schaamte en verontwaardiging sterk aanwezig zijn. Meer en meer mensen getuigen. Hoe kunnen slachtoffers gehoord worden? Hoe gaan we om met individuele trauma’s?

Aan de hand van schilderijen, historische foto’s en postkaarten, hedendaagse kunst, filmfragmenten en originele getuigenissen schetst Pleisterplekken een veelzijdig beeld van de geschiedenis van opvoedingsidealen, jeugdinstellingen en de rechten van het kind. Ook kunstenaars buigen zich over het thema. Zo zal er werk te zien zijn van onder meer Diane Arbus, Diederik Boyen, Sergey Bratkov, David Claerbout, Denmark, Pierre Jacques Dierckx, Willy Kessels, Jenny Montigny, Sofie Muller, Kumi Oguro, Frank Philippi, Jacob Riis, Jenny Scobel, Titus Simoens, Koenraad Tinel, Ruud van Empel, Annabel Verbeke, …

Voor meer inlichtingen of foto’s kunt u contact opnemen met:
Patrick Allegaert, artistiek adviseur: allegaert.patrick@gmail.com
Yoon Hee Lamot, communicatie: y.lamot@museumdrguislain.be
Tel.: 09/216.35.95

Museum Dr. Guislain
J. Guislainstraat 43
9000 GENT, België
tel: +32 (0)9 216 35 95
fax: +32 (0)9 216 35 35
e-mail: info@museumdrguislain.be
www.museumdrguislain.be
Vzw Museum Dr. Guislain, Stropstraat 119, 9000 GENT

Datum

22 november tot 15 februari

>> Meer Informatie

VAN GOD LOS

Breng een bezoekje aan Diederik's lopende expo 'VAN GOD LOS' te Veurne; u kan er verschillende nieuwe werken bezichtigen.

Adres: Veurne, Noordstraat 4 (nabij Grote Markt).

Tot 16 november, van woensdag tot zondag, van 11h-17h.

>> Meer Informatie

DIEDERIK BOYEN IN ONZE PERMANENTE COLLECTIE!

Diederik Boyen (1968-) België/Mechelen

Studeerde na de kunsthumaniora beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen.

Diederik Boyen startte zijn carrière met ruimtelijk werk, objecten, installaties en sinds een aantal jaren schildert hij ook.
De schilderijen zijn voornamelijk figuratief. Als onderwerp worden vaak “Cultuurbeelden” gebruikt , vooral het botsen van culturen.
In zijn omgaan met beelden blijft Boyen steeds een estheet, die de beschouwer op een ietwat dwingende manier anders doet kijken naar de samenleving of de beschouwer op het verkeerde been zet. Typerend voor de werken is ook de bijzondere cadrage die soms cinematografisch aandoet.

De visuele microkosmos van Boyen maakt deel uit van een inhoudelijke gedachtegang en is vaak samengesteld uit verschillende fragmenten of inhoudelijke lijnen die met elkaar verweven worden tot een geheel.
Umberto Eco heeft in zijn boek “Het Open Kunstwerk” gesteld dat een schilderij of een kunstwerk slechts betekenisvol is, wanneer meerdere interpretatiemogelijkheden aanwezig zijn. Aan u toeschouwer om de werken van Boyen te interpreteren.

(Geïnspireerd op een tekst van: Ernest Van Buynder, voorzitter Vrienden van het MuHKA)

>> Meer Informatie

WIJ ZIJN OP ZOEK...

Wij zijn steeds op zoek naar kwalitatieve, klassieke en moderne schilderijen van Belgische en/of internationale kunstenaars...

>> Meer Informatie
Galerie ArtoDomo  |  Minderbroedersrui 40  |  2000 Antwerpen  |  Belgie